A légrugós kompresszort légrugózáshoz tervezték, és egy nagy teljesítményű dugattyús kompresszor. A légrugós rendszer egyik legfontosabb eleme, mert ez biztosítja a nyomást. Egy szegmenses dugattyúból áll, amely olajmentesen működik fémházban. Van egy villanymotor, ami meghajtja a dugattyút a hengerben. A beszívott levegőt a dugattyú mozgása összenyomja. A légrugós kompresszor egy dehidratálóból is áll, amely kiszárítja a légkörből érkező, korábban szűrővel megtisztított levegőt. A dehidratátorban a beáramló levegő által felszabaduló nedvesség rövid ideig tárolódik, amíg a légrugós kompresszor működése során keletkező hő révén el nem párolog. Be- és kikapcsolása egy relé segítségével történik, amelyet az elektronikus vezérlőegység vezérel. Egy mágnesszelep gondoskodik a túlnyomás felszabadításáról, vagy olyan nyomásról, amelyre jelenleg nincs szükség. Egyes gyártók, például a WABCO légrugós kompresszort gyártanak, amely hőérzékelőn keresztül működik. Amikor a ház túlmelegszik és 140 fok fölé emelkedik, leállítja az áramot. Más márkák, például az AMK, idővel ellátják ezt a funkciót. Általánosságban elmondható, hogy normál működés mellett a légrugós kompresszor nagyon rövid ideig, akár 40 másodpercig működik. A vadonatúj légrugós kompresszor maximális nyomása 17-21 bar között változik. A legtöbb légrugós autóban van egy légtartály, amely hatékonyan szabályozza a nyomást a rendszerben, így csökkenti a légrugós kompresszor aktiválási idejét. 13-15 bar szükséges a normál üzemi nyomáshoz és a légrugózás normál működéséhez. Ilyen jelzőfények esetén a légrugós kompresszornak körülbelül 13-15 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy az autót egyik szintről a másikra emelje. Egyes márkáknál, például az AMK-nál, az Air Suspension Compressor dugattyús szivattyúja mindkét irányban, így kétszer gyorsabban teljesít időegységenként. Ez meghosszabbítja magának a légrugós kompresszornak az élettartamát.
A LÉGFÜGGESZTÉSES KOMPRESSZOR TÍPUSAI ÉS MÁRKÁI
A légrugós kompresszornak leggyakrabban két típusa van:
Ugyanazon a hőmérsékleten, de elméletileg a légrugós kompresszor AMK modelljeiben az áram leáll, de nem hőmérséklet-érzékelővel, hanem a megszakítás nélküli működési idő alapján, általában 80-90 másodperc. Mindkét esetben a légrugós kompresszor problémája egy elhanyagolt légszivárgási probléma és a nyomólégrugók késleltetett cseréje. Akár néhány napig is elég szivárgó légrugóval közlekedni, ami a légrugós kompresszor meghibásodásához vezethet. Ügyfeleinkkel folytatott beszélgetések során arra a következtetésre jutottunk, hogy nem tudják pontosan, hogyan és milyen okból törik el a légrugós kompresszor. Az autó tulajdonosa szinte mindig tudatában van annak, hogy probléma van a légrugó légszivárgásával. Azt viszont elmondja, hogy reggel az egyik oldalon leeresztve találja az autót, de amikor elindítja, feláll, és egész nap gond nélkül vezet. Amit nem tud és nem vesz észre, az az, hogy a szivárgás nem szűnik meg, ellenkezőleg, a légrugó mozgása és a mikrorepedések sokkal gyorsabb ki- és záródása miatt felerősödik. Ilyen hatalmas szivárgás esetén a légrugós kompresszornak szinte folyamatosan működnie kell. 140 fokos túlmelegedés után az árama leáll és a panelen a hiba tény. Az autó következő ki- és bekapcsolásakor a helyzet újraindul, míg végül a légrugós kompresszor teljesen megsérül. Érdemes azt is szem előtt tartani, hogy a WABCO és az AMK légrugós kompresszorokhoz különálló alkatrészek és alkatrészek nem kaphatók és nem gyártanak a gyártók által. Minden alkatrész, például szegmensek, tömítések, dugattyúk stb. kínai eredetű, és minőségük hasonló a légrugós kompresszor minőségéhez.
Az légrugós kompresszor szolgáltatás karbantartása magában foglalja a szűrő időszakos ellenőrzését, amelyen keresztül a beáramló levegő megtisztul. Régi, eltömődött szűrővel vagy szűrőtömlővel a légrugós kompresszornak nincs hova levegőt vennie a nyomás befecskendezéséhez. Egy idő után túlmelegedés és teljes károsodás következik be. Probléma lehet a szűrőtömlő sérült épsége is. Ekkor a víz valószínűleg közvetlenül a légrugós kompresszor belsejébe kerül. A teljes kár következik. Ugyanez történhet ragasztáskor, a légrugós kompresszort vezérlő relé "zárt" állásában. A légrugós kompresszor cseréjekor a relét és a szűrőt ki kell cserélni. A költségek elhanyagolhatóak, és a fent leírt problémák elkerülésének előnyei garantáltak. A www.aeropik.hu e-shopjában. mindent megtalál, amire szüksége van autója légrugós rendszerének karbantartásához.