Légrugó Szeleptömb

Légrugó Szeleptömb

Légrugó Szeleptömb - a hiba tünetei és a diagnózis

A szelepblokk kicsi, de fontos eleme a légrugós rendszernek. Ezért nem szabad figyelmen kívül hagyni az esetleges szisztémás problémák diagnosztizálása során. A légzsákon keresztüli levegő szivárgására utaló tünetek a szelepblokkban is problémát jelenthetnek. Kezdjük azzal, hogy elmagyarázzuk az alkatrész általános funkcióját, mielőtt mélyebbre merülnénk.

 


Légrugó Szeleptömb - működési elv

A szelepblokk gondoskodik a sűrített levegő elosztásáról. A nyomástartállyal rendelkező 4 szögű légrugós rendszer szelepblokkja összesen 6 légcsatlakozást tartalmaz: egyet a légkompresszorhoz, négyet a légzsákokhoz és egyet a nyomótartályhoz. Az új szelepblokk beszerelésekor előforduló hibák elkerülése érdekében minden csatlakozás színkóddal van ellátva.

A szelepblokkban található hat mágnesszelepet az ECU (elektronikus vezérlőegység) aktiválja. Gyakori tévhit, hogy a légzsákok mindig közvetlenül a légzsákkompresszor aktiválásával működnek. A legtöbb esetben a légzsákokat a nyomástartályon keresztül töltik fel. A légzsák kompresszora 15-16 bar nyomásra sűríti a tartályban lévő levegőt. A tartályban lévő sűrített levegő szabályozott nyomásnövelésre és pufferként szolgál. Az általános cél a sűrített levegő minél hatékonyabb felhasználása, hogy a kompresszor a lehető legkevesebbet működjön. Ez megakadályozza a túlmelegedést és fenntartja az alacsony energiafogyasztást.


 

Légrugó Szeleptömb - a hiba tünetei és a diagnózis

Idővel a szelepblokkban lévő mágnesszelepek ragacsossá válhatnak, vagy eltömíthetik azokat a kis részecskék, amelyek működés közben keringenek a rendszerben. Például, ha egy régi kompresszor meghibásodik, a szelepblokk is megsérülhet. A túlmelegedés miatt az apró fémrészecskék eltömíthetik a mágnesszelepeket és megzavarhatják a levegőelosztást. Tünet: A jármű egy vagy több oldala alatt van. Ez a tünet akkor is előfordulhat, ha a légzsák szivárog. Szerencsére a valódi ok könnyen azonosítható a megfelelő légcsatorna helyzetének megváltoztatásával a szelepblokkban. Ha a probléma a szelepblokkban van, az autó a másik oldalra esik. Ha a probléma ugyanazon az oldalon marad, az valójában a légzsákon keresztüli légszivárgás.

 

 


A szelepblokk részt vesz a túlzott légnyomás felszabadításában is. Ha szükséges, a légkompresszor mágnesszelepe kinyílik, hogy kiengedje a nyomást. Így abban az esetben, ha a jármű egy bizonyos menetmagasságnál "zárva" marad, először ellenőrizze a kompresszor kérdéses nyomáscsökkentő szelepének működését, mielőtt hibás szelepblokkot diagnosztizálna.

 

 

 

 

 

 

Ha a légkompresszor már nem működik, gyakran maga a kompresszor vagy egy hibás relé gyanúsítható. De lehet, hogy csak a szelepblokk. A légrugózás nyomásérzékelője a szelepblokkban található, nem a kompresszorban. Ha ez az érzékelő már nem működik megfelelően, a kompresszor aktiváló jele kikapcsolva marad, és a nyomás nem halmozódik fel.

Ha a szárító már nem képes a nedvességet távol tartani a rendszerből, a szelepblokk belülről korrodálhat. Ezenkívül, ha a külső hőmérséklet nulla Celsius-fok alá süllyed, a szelepblokkban és a kompresszorban lévő nedvesség megfagyhat, ami leállíthatja a működést.

Az utolsó dolog, amit szem előtt kell tartani, hogy általában a légkompresszortól a szelepblokkig tartó felsővezeték nyomásmentes, ha a kompresszor nem működik. Ez azért történik, hogy a kompresszor könnyen elindulhasson. Ha a fenti okok valamelyike ​​miatt ez a felsővezeték nyomás alatt marad, sokkal több hő halmozódik fel a kompresszor minden egyes aktiválásakor. Ez a kompresszor kiégését okozhatja. Bár kicsi, de a légrugós rendszernek ez a fontos eleme némi figyelmet érdemel – különösen a kompresszor cseréje után.